Παρασκευή 1 Φεβρουαρίου 2013

Λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου – αγαπημένος τόπος

video link Mesologgi
«... στη θάλασσα εκεί τη ρηχή και ήρεμη, στη θάλασσα εκεί τη πλατιά, τη μεγάλη....» Κ.Παλαμάς
Αύριο είναι η Παγκόσμια Ημέρα Υγροβιότοπων, καθώς η σύμβαση Ramsar υπογράφτηκε στις 2 Φεβρουαρίου 1971 στη περσική πόλη Ραμσάρ και στην Ελλάδα (Ν.Δ.191/74) επισήμως προστατεύονται 11 υγροβιότοποι. Γιορτάζει, λοιπόν κι ο αγαπημένος μου υγροβιότοπος στο Μεσολόγγι, που θεωρείται και ο σημαντικότερος στη Μεσόγειο.  Από μικρή έζησα τα πιο ξένοιαστα και ρομαντικά μου καλοκαίρια... εκεί στα ηλιοβασιλέματα. Φετινό σύνθημα όλων των εκδηλώσεων είναι  «Υγρότοποι Φροντίζουν το Νερό» και είναι  φυσικό, αφού πολλοί υγροτόποι προσφέρουν νερό για ύδρευση και άρδευση, φιλτράροντας μέσω των διαφόρων ειδών φυτών... απομακρύνοντας βλαβερές ουσίες και ρύπους από το νερό.  Ένα ευαίσθητο οικοσύστημα, που ζητάει τη προστασία μας.  Το Μεσολόγγι είναι σε πολύ καλή κατάσταση σε σχέση με άλλους υγροβιότοπους, όπως αυτός του Αμβρακικού κόλπου. Είναι πια επιβεβλημένη η προστασία των σημαντικών αυτών περιοχών...  από την υποβάθμιση με αλλαγές στο υδρολογικό τους καθεστώς (παράδειγμα η Βιστωνίδα), από αλλοιώσεις και απορρίψεις υγρών και στερεών αποβλήτων, υποβάθμιση της ποιότητας των υδάτων τους λόγω διαφόρων αιτιών, όπως εντατικοποίηση της γεωργίας, λαθροϋλοτομία, αυθαίρετη δόμηση, λαθροθηρία...  

Η Λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου είναι η μεγαλύτερη της Ελλάδας, που αποτελεί ένα ξέβαθο της θάλασσας από τις προσχώσεις του Αχελώου. Η παραθαλάσσια λίμνη εκτείνεται από τις εκβολές του Ευήνου ποταμού μέχρι τους πρόποδες του όρους Κατσιλάρη προς το Ιόνιο Πέλαγος. Χωρίζεται από την ανοικτή θάλασσα του Πατραϊκού Κόλπου από ένα παράκτιο διάζωμα, ύψους μέχρι 80 εκατοστά από μέση στάθμη θαλάσσης, που δημούργησαν οι προσχώσεις των ποταμών Ευήνου και Αχελώου. Έχει μέγιστο μήκος περίπου 27.300 μέτρα και μέγιστο πλάτος 14.800 μέτρα.Το μεγαλύτερο βάθος της λιμνοθάλασσας αυτής φτάνει τα 5-6 μ., αλλά το μεγαλύτερο μέρος της έχει βάθος, που δεν ξεπερνάει το μισό μέτρο. Κοντά στις ακτές το βάθος φτάνει το 0,1 του μέτρου και γι' αυτό είναι πρόσφορος τόπος για αλυκές. Στο Μεσολόγγι περίφημο είναι το αβγοτάραχο, που βγαίνει από ένα είδος κεφαλόπουλου, που λέγεται μπάφα (ξανθός  χρυσός). Ο Στράβωνας την ονόμαζε Κυνία λίμνη. Οι υγροβιότοποι έχουν σημαντική συμβολή στην αλιεία, την κτηνοτροφία, την γεωργία και  στην αναψυχή των ανθρώπων. Η λιμνοθάλασσα του Μεσολογγίου έχει πολύ πλούσια ορνιθοπανίδα: φαλαρίδες, γλάροι καλαμοκανάδες,πορφυροτσικιάδες...

Απόψε το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Μεσολογγίου - Θέρμου και η Κινηματογραφική Λέσχη Μεσολογγίου, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Υγροτόπων διοργάνωσαν στις 7:00 μ.μ. στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο εκδήλωση με θέμα «Ανθρωπογενές περιβάλλον και αειφόρος διαχείριση: μελέτη περίπτωσης η λιμνοθάλασσα Μεσολογγίου».  Εκδήλωση αφιερωμένη στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Επίσης τη Κυριακή 3 Φεβρουαρίου 2013, η Κινηματογραφική Λέσχη Μεσολογγίου με την συμπλήρωση ενός χρόνου από την απώλεια του Θόδωρου Αγγελόπουλου, πραγματοποιεί στις 7 το βράδυ, στο Τρικούπειο Πολιτιστικό Κέντρο, αφιέρωμα στον μεγάλο Έλληνα σκηνοθέτη.  Θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ σε σκηνοθεσία του Κώστα Κωβαίου: «Ο εικοστός αιώνας μέσα από το βλέμμα του Θόδωρου Αγγελόπουλου», το οποίο έχει λάβει το Βραβείο καλύτερου Ευρωπαϊκού Ντοκιμαντέρ το 2001. Θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας «Ο Θίασος» σε σκηνοθεσία και σενάριο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, την οποία η Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου συγκαταλέγει στις 50 καλύτερες ταινίες στην Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου!
Μια Πικρία

  Ποιητής: Κωστής Παλαμάς


Τα πρώτα μου χρόνια τ' αξέχαστα τα 'ζησα

κοντά στ' ακρογιάλι

στη θάλασσα εκεί τη ρηχή και την ήμερη,

στη θάλασσα εκεί την πλατιά, τη μεγάλη.

Και κάθε φορά που μπροστά μου πρωτάνθιστη

ζωούλα προβάλλει,

και βλέπω τα ονείρατα κι ακούω τα μιλήματα

των πρώτω μου χρόνω κοντά στ' ακρογιάλι,

στενάζεις, καρδιά μου το ίδιο αναστένασμα:

Να ζούσα και πάλι

στη θάλασσα εκεί τη ρηχή και την ήμερη,

στη θάλασσα εκεί την πλατιά, τη μεγάλη.

Μια μένα είν' η μοίρα μου, μια μένα είν' η χάρη μου,

δε γνώρισα κι άλλη:

μια θάλασσα μέσα μου σα λίμνη γλυκόστρωτη

και σαν ωκιανός ανοιχτή και μεγάλη.

Και να! μες στον ύπνο μου την έφερε τ' όνειρο

κοντά μου και πάλι

τη θάλασσα εκεί τη ρηχή και την ήμερη,

τη θάλασσα εκεί την πλατιά τη μεγάλη.

Κι εμέ, τρισαλίμονο! μια πίκρα με πίκραινε

μια πίκρα μεγάλη,

και δε μου τη γλύκαινες, πανώριο ξαγνάντεμα

της πρώτης λαχτάρας μου, καλό μου ακρογιάλι!

Ποιά τάχα φουρτούνα φουρτούνιαζε μέσα μου

και ποιά ανεμοζάλη,

που δε μου την κοίμιζες και δεν την ανάπαυες,

πανώριο ξαγνάντεμα, κοντά στ' ακρογιάλι;

Μια πίκρα είν' αμίλητη, μια πίκρα είν' αξήγητη,

μια πίκρα μεγάλη,

η πίκρα που είν' άσβηστη και μες στον παράδεισο

των πρώτω μας χρόνω κοντά στ' ακρογιάλι.

MESOLOGGI's WETLANDS inspired many famous poets.. such as Lord Byron, Dionysios Solomos, Kostis Palamas, Miltiadis Malakasis, George Drosinis...
videos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου